Thursday, February 08, 2007

Kenangan Indah 1

Huhu… aku yang sekarang main bola tau.

Alah, sekadar suka-suka tendang bola jer, bukan aku reti pun. Tapi member bola aku sume terer-terer oo… nampak le segala macam skill yang dah lama terpendam, yang menunjukkan diorang pernah ligat beraksi sebagai bintang bola sepak suatu masa dahulu.

Seronok tengok diorang main bola. Nampak happy walaupun keletihan. Aku tumpang gembira jer, sekadar cukupkan korum. Mujur diorang sume sporting. Aku fumble camne pun diorang relek jer :).

Sebelum ni kitorang sibuk main badminton. Tapi kitorang alih kepada bola lak sebab boleh hadkan masa. Maghrib dah kena berenti. Kalau badminton, lepas Maghrib bole sambung lagi sebab main kat indoor court yang terang benderang. Lepas tu kitorang gak yang kepenatan dan sakit-sakit badan esoknya padahal nak kena gi keja.

Hmm… apa tujuan aku tulis menda ni? Sebenarnya sebagai tanda ingatan, kerana keadaan takkan selalu camni. Jadi baik aku abadikan dalam catatan maya aku ini sebagai salah satu kenangan terindah…

Thursday, February 01, 2007

Since I've been gone...

Hey bloggie! What’s up? I know, I know, I’ve been gone too long. Jap je dah 3 bulan ek?

Banyak tul yang dah berlaku, bloggie, I wouldn’t know where to start even if I wanted to write it all down, which I don’t.

Something major happened, major to me at least. I don’t think that all the others involved even realized anything had happened. Camne nak jelaskan ye… it’s like having a piece of the puzzle that you’ve been looking for all this time fall right into place. Suddenly you see the big picture and how much you don’t matter in the scheme of things.

Dan dengan semudah itu, jiwa yang penuh ini terus kosong, kembali sepi. Dan kini aku kembali mencari dengan penuh harapan yang kemungkinan besar tidak akan dipenuhi. But still I go on hoping, coz hope is all I got.

Ntah le bloggie… setelah tambah tolak campur bahagi, aku dapati yang I really love the way things are now, but change will come and I need to be ready. However, things like this, we’ll never ever be ready for it. Hopefully, the more things change, the more it’ll stay the same.

In fact I love all these people around me more than life itself. I only pray for the time to provide for them in all aspects before I go.

That’s it for now. Now that I’m gone, I’ll be seeing you soon and more often bloggie dear. Ja ne

Friday, November 10, 2006

Tinggal tanda tanya

"Wan Suriati lama dah tak call ye? Apa kabo agaknya?" Mak tiba-tiba bersuara.
Pantas Pak mencelah, "Alah.. selalu pun you yang call dia. Mana penah dia call you tanya-tanya kabo?"
Mak terdiam seketika.
"Ha ah ye," Mak mengiyakan perlahan, "Kalau gitu, nak bagitau ke kita nak gi haji ni?"
"Tak payah le..." jawab Pak.
"Okay lah," keluh Mak.

Simpati dengan Mak. Aku sendiri tahu bagaimana rasanya. Memang kebiasaannya aku dengan kawan-kawan aku, aku yang akan cari diorang, berhubung tanya khabar, berkunjung ke rumah diorang. Tapi diorang tidak begitu. Aku faham lantaran kesibukan dengan tanggungjawab masing-masing menyebabkan masa untuk kawan-kawan menjadi semakin lama semakin kurang hingga akhirnya hilang.

Aku akui, kadang-kadang letih dengan keadaan ini. Apabila terlalu letih, dengan penuh rasa sesal aku mengambil keputusan untuk melepaskan persaudaraan tersebut. Aku harap Allah mengampuni aku kerana memutuskan silaturrahim tetapi aku dah tak mampu meneruskannya kerana yang berusaha hanya aku sendirian...

Sunday, November 05, 2006

Cinta yang ku mimpikan

Dia…

Tempat ku sandar
Angan ku pendamkan

Satu percintaan
Yang bisa ku jadikan
Tangga-tanggaku ke pintu syurga
Meleraikan rindu

Mengecap bahagia
Yang kerap dimadah
Insan yang murni
Yang dah rasakan
Cinta yang aku mimpi


Begitulah kenyataan hidup aku buat masa ini. Kemungkinan besar juga buat hari-hari yang mendatang. Ia bukanlah kemahuan fikiran.

Terima kasih Cikgu Raof kerana telah membantu saya untuk belajar memainkan lagu ini pada piano.

Sunday, October 29, 2006

Mimpi yang sempurna

Lama sungguh aku tak update blog ni. Malas? Mungkin… tapi sebenarnya aku tak sanggup hendak mencoretkan pengalaman sepanjang dua bulan yang baru berlalu di tempat yang begitu terbuka kerana ia terlalu peribadi. Meskipun pembaca blog ini boleh dibilang dengan jari pada sebelah tangan sahaja.

Banyak sungguh yang telah aku alami dalam dua bulan tersebut: pahit, manis, sedih, gembira. Semuanya cukup, lengkap untuk dijadikan bahan cerita Prof. A. Razak Mohaideen yang pastinya mencapai kutipan bo-office :P

Yang paling utama telah aku pelajari adalah untuk bersabar mengawal diri, mengabaikan kepentingan diri dalam keadaan dan masa tertentu demi menjaga hati mereka yang lebih penting bagi aku daripada nyawa aku sendiri.

Perkara kedua aku pelajari adalah masih ada yang sudi untuk mengambil berat tentang aku, malah sudi menanggung beban emosional yang acapkali timbul apabila berkawan dengan seorang aku. Masih ada yang sudi untuk menyayangi aku.

Pelajaran ketiga menunjukkan kepadaku bahawa sentiasa akan ada orang yang dengki padaku, walaupun tiada alasan baginya untuk merasa begitu. Aku telah lama lali dengan perkara ini namun apabila mereka melibatkan saudara-saudaraku, aku menjadi begitu pilu. Saudara-saudaraku diperli dan dihina semata-mata kerana sudi berkawan dengan aku. Tapi tiada apa yang boleh aku lakukan untuk memperbaiki keadaan.

Aku doakan agar saudara-saudaraku dapat terus bersabar menempuh dugaan. Sementara aku, dengan izin Allah, akan berusaha sedaya-upaya untuk memastikan kebahagiaan saudara-saudaraku ini dunia akhirat walaupun aku tahu di dunia ini takkan sesempurna mimpi…

Mungkinkah bila ku bertanya
Pada bintang-bintang
Pabila ku mula merasa
Bahasa kesunyian

Sadarkah aku yang berjalan
Dalam kehampaan
Terdiam terpana terbata
Semua dalam keraguan

Aku dan semua
Yang terluka kerana kita

Aku kan menghilang
Dalam pekat malam
Lepas ku melayang

Biarlah ku bertanya
Pada bintang-bintang
Tentang erti kita

Dalam mimpi yang sempurna…