Sunday, February 20, 2005

Cacamarba Budaya Kita

Barangkali aku le orang yang paling ‘hangin’ kalau memperkatakan tentang perkhidmatan IT support kat opis aku. Ntah bape banyak dah pahala aku terbang kat diorang dek umpatan dan kejian aku terhadap diorang selama ni.

Harap-harap dapat le cover balik dengan umpatan dan kejian diorang terhadap aku (hehehe…!) sebab aku ni memang banyak sangat songelnya bila minta bantuan diorang. Siapa yang dok menjawab panggilan kat helpdesk tu siap le apabila aku call… Pasti ada je la potpet aku yang terpaksa dilayannya. Kawan aku kata, semua techies kat IT support tu sampai dah kenal dah dengan aku. Ahaks!

Tapi aku rasa memang justified segala rungutan dan komplen aku tentang diorang ni. They don’t seem to be a very coordinated lot. When executing an exercise, it looks as if they have not sat down to discuss all the implications and possible problems that may arise from it.

Oleh itu, selalu le aku nampak diorang ni ke sana ke mari fire fighting. Belum habis penat kerja yang lepas dah kena buat lagi sebab kerja tu didapati incomplete atau mengandungi error dan sebagainya. Takde pulak aku nampak diorang bawak checklist yang berkemungkinan besar boleh membantu diorang untuk pastikan yang semua perkara yang perlu diaddress telah diselesaikan dengan sempurna.

Maybe aku ni terlalu cerewet sebab membandingkan cara kerja orang lain dengan cara aku kerja (Perhatian: Ini kemungkinan kes masuk bakul tekan butang lif semata-mata! Hampir tiada kena-mengena dengan hakikat yang sebenar… OK la… 80% kena, boleh? Ceeewaaahhh!!!), tapi sepatutnya sesuatu kerja itu tidak perlu dibuat dua tiga kali.

But then, when I reflect on it, it’s a very Malaysian phenomenon indeed. For instance, we still can occasionally see roads being dug up to lay out new electric cabling or water piping when it had just been beautifully repaved mere weeks before. Definitely, the resultant patches will have to be paved over again after the work is done. Can’t people see what a waste of resources that is? Not to mention inconvenient to the users? Are they unaware? Or aware but not willing to cooperate? Or aware but unable to make the time tables meet due to some constraint? I guess we’ll never know.

However, I do so hope that this Malaysian phenomenon will go the way of the dinosaurs to make way for a better phenomenon (hopefully, because I don’t think much of the world after mammals, especially the two legged and brainy kind, have taken over).

No comments: