Saturday, July 31, 2004

Virus, oh virus (NOT the computer kind!)...

Aku pergi kerja pada hari Isnin dalam keadaan tekakku sedikit perit bersama batuk-batuk kecil. Mak turut mengadu masalah yang sama kepada aku pagi itu. Memandangkan aku bukan benar-benar sakit, aku meneruskan kerja seperti biasa. Lagipun, ketika sakit sikit-sikit ini lah kita perlu aktif agar dapat melawan penyakit (kononnya la, dari mana agaknya aku belajar benda ni?).

By noon, my little coughs have all grown up and have kids. I ache all over and it was all I could do to drag myself to the clinic. I left with a packet of medicines and 2 days of sick leave.

Sampai rumah, Pak bagitau yang Mak pergi jemput Udin dari sekolah sebab dia pun sakit. Oleh kerana Mak juga sakit, dia bercadang nak singgah di klinik dalam perjalanan membawa adik pulang.

The three of us were almost bedridden (read as 'melepek') most of Monday night, all of Tuesday, and part of Wednesday. I went back to work on Thursday though I was far from okay. It seems that my hacking and coughing on Monday has some effect on the rest of the crew as well: a little sniff here, a cough there.

Hari Jumaat, giliran penolong ketua kaunter pula untuk tumbang. Tapi dia masih boleh bekerja dengan bantuan sedas dua panadol. Aku rasa, setelah puas mengerjakan aku, virus tu hanya sekadar bertegur sapa dan menyepak-nyepak manja orang di sekeliling aku.

Today, Pak is officially sick. Yesterday, he was still gung ho enough to go to the surau. In fact, he even went to a neighbour’s kenduri after going the clinic this afternoon! Pak said,

Kalau dok diam je makin sakit le nanti. Kena lawan penyakit ni!”

Ler… Dari situ ke rupanya aku belajar pasal ‘lawan penyakit’ tu? Satu sikap yang bagus pada pendapat aku. Namun, sebagaimana aku sebelum ini, Pak juga telah kecundang dalam perjuangannya dan kini sedang melepek di bilik tidur…

No comments: